Actief herstel, slim of niet?

Laatste reactie 09/02/2017 20:04 door Boris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Actief herstel, de naam zegt eigenlijk al wel wat het is. Herstellen door actief te bewegen is iets wat nog niet heel lang voorkomt in de fitness wereld. De theorie er achter is dat je door te bewegen je bloed sneller laat stromen. Zo worden de desbetreffende spieren beter doorbloed en dus sneller gevoed en kunnen deze dus sneller herstellen. De theorie klopt en het werkt, maar wat nou als je zo'n erge spierpijn hebt dat het echt pijn doet? De vraag is of het dan nog steeds zo verstandig is.



Actief herstellen door hardlopen

Een rondje hardlopen van ongeveer 5 tot 10 kilometer kan het herstel vaak goed bevorderen, maar pas daar wel goed mee op. Als je echt hard getraind hebt en je lichaam is daardoor echt erg zwaar belast. Dan kan het ook nog wel eens zo zijn dat het helemaal niet zo'n slim idee is om aan actief herstel te doen. Het kan er dan namelijk voor zorgen dat je lichaam dit snel als stress ervaart, en geloof mij, als fitnesser wil je geen lichamelijke stress. Lichamelijke stress zorgt namelijk voor een verhoogt cortisol gehalte wat ons stress hormoon is. Door dit hormoon zijn hardlopers altijd zo magertjes. En door dit hormoon wordt de spiergroei dwangmatig gestagneerd.

actief herstellenHet ding om te meten of het slim is om op een rustdag actief herstel te gebruiken is er eigenlijk niet. Het genen wat ik altijd zou aanraden, luister gewoon naar wat je lichaam je verteld. Als jij echt blij bent met je rustdag en echt diep ontspannen op de bank neerploft na je werk of andere bezigheden. Dan is het in mijn optiek beter om daar naar te luisteren en je lichaam is alle rust te laten herstellen!



Actief herstel meteen na de training

Actief herstel meteen na de training is natuurlijk ook nog een optie, dan ga je na een zware training nog even tien minuutjes langzaam op de loopband. Op een snelheid van zo'n 7 tot 11 kilometer per uur. Slim? Nee ik denk het eigenlijk van niet, je hebt je lichaam immers net nog tot het uiterste gebracht. Je niet essentiële eiwitten in je bloed zijn dan al gehalveerd, en je lichaam snakt naar goede voeding en rust. Om dan nog eens even op de loopband of andere warming up apparaten te gaan staan lijkt mij geen goede keus.

Je lichaam gaat dan namelijk weer dat enen rot hormoon cortisol aanmaken die alle andere goede hormonen zou gaan tegenzitten. En dan is het laatste wat jij wil, actief herstel na de training wordt door goedgespierd.nl dus niet aangeraden!

Ps: Ik heb deze video over actief herstel gevonden, leek mij wel interessant!

Boris Bergersen 1 jaar geleden geplaatst
Inderdaad een fijne manier van herstellen, toen ik net begon was ik veel te fanatiek. Als ik dan een rustdag had ging ik een half uur langzaam hardlopen. En ik had wel echt het gevoel dat ik beter herstelden en daarnaast was het hardlopen ook gewoon een heerlijk gevoel, vooral achteraf.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 01 February 2017 om 15:35
Aantal lezers 4
Aantal reacties 2