Hoe kan je spierpijn sneller laten verdwijnen?

Laatste reactie 14/01/2018 19:41 door Kris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 5 maanden geleden geplaatst
Spierpijn is een goed gevoel, je weet in ieder geval zeker dat deze training geslaagd was, en je weet dat je deze training nog meerdere keren kan herhalen om zo resultaten te behalen. Maar wat nou als deze spierpijn je in de weg zit, je kan je werk niet goed uitvoeren erdoor, of je kan gewoonweg niet comfortabel andere spiergroepen trainen erdoor. Dan gaan mensen zich vaak afvragen of je niet iets kan doen aan die spierpijn, en dat kan je zeker! Er zijn allerlei mythes op de markt die je verleiden, allerlei middeltjes en zalfjes die je kan gebruiken. Grotendeels van deze producten werkt helemaal niet, daarom schrijf ik dit artikel, om jullie te vertellen wat wel werkt en wat jij dus tegen spierpijn kan doen. 

Als je geen spierpijn wil hebben na een trainen om wat van reden dan ook, dan zijn er drie periodes waarin je je lichaam kan wapenen tegen spierpijn. Je kan je lichaam klaarmaken voor de training van tevoren, wat spierpijn kan voorkomen. Je kan de training zelf zo inrichten dat je geen spierpijn krijgt, en je kan na je training bepaalde dingen doen om spierpijn te voorkomen de dag erna. Ik ga jullie nu eerst vertellen wat je van tevoren kan doen, van tevoren kan je besluiten goed op te warmen, dat heeft al een grote invloed op hoe goed je lichaam de volgende belasting aankan. 

Je kan ook de training zelf zo aanpassen dat je geen spierpijn krijgt, dat doe je doe oefeningen toe te passen die je lichaam al heel goed kent. Je zal vast gemerkt hebben dat als je een nieuw schema neemt je de eerste keren altijd spierpijn krijgt, en dat je na een maand hetzelfde schema gedaan te hebben je helemaal geen spierpijn meer krijgt van datzelfde schema. Dit komt doordat je spieren wennen aan de beweging, je kan dan nog wel overbelasten, maar spierpijn krijgen word dan heel moeilijk. Als je vaak fietst zal je ook merken dat je zo snel kan fietsen wat je wil, maar dat je nooit spierpijn gaat krijgen. Dit heeft dus te maken met het wennen aan een bepaalde beweging, doe dus oefeningen die je al vaak hebt gedaan als je geen spierpijn wil.

Na de training of de dag erna kan je ook spierpijn laten verdwijnen, er is maar één manier hoe je dat kan doen. Dit doe je door middel van de spier masseren, hier is zelfs een speciale tool ontwikkeld, de foam roller. 



Daarnaast is voldoende eiwitten eten en gewoon goed rusten natuurlijk de manier om spierpijn weg te laten gaan. Maar als je haast hebt, dan kan je altijd nog de foam roller erbij pakken, voor de reden die de meneer in het filmpje uitlegt, of voor spierpijn sneller te laten verdwijnen. 
Lucas Vermeerlen 5 maanden geleden geplaatst
Spierpijn kan inderdaad soms erg slecht uitkomen, ik masseer het dan inderdaad vaak maar dan gewoon met mijn handen als dat kan. Zo'n foam roller is wel een slim idee voor de benen of de rug enzo. 
reactie op @lucasvermeerlen:
Kris Baudoin Spiergroepen zoals de borstspieren kunnen inderdaad ook prima met de hand bewerkt worden?
5 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 11 January 2018 om 16:06
Aantal lezers 6
Aantal reacties 3