Veel mensen trainen een spier één keer in de week, en gaan er dan van uit dan hun spier de hele week groeit. De ander traint dan weer een spier om de dag, en gaan er van uit dat de spier dan goed kan herstellen. In deze post ga ik het hebben over hoe lang het duurt voordat een spier volledig is herstelt. 

Als we gaan trainen dan maken we eigenlijk een soort kleine scheurtjes in het spierweefsel, deze scheurtjes worden veroorzaakt doordat de spier belast word, en door deze scheurtjes op te vullen met nieuwe eiwitten word de spiervezel iets dikker en sterker na het belasten. Dit is natuurlijk veel simpeler gezegd als dat het echt in elkaar zit, maar hierdoor worden wel al een aantal zaken duidelijk. Zo kan ik jullie nu laten begrijpen dat we niet willen dat zo'n spierscheurtje te diep is, dan word dit spierscheurtje namelijk een wond. Een wond bouwt niet op maar hersteld, het scheurtje word dan dus niet opgevuld maar het word dichtgegroeid, de spleet sluit zich dus als het waren. Maar ben maar niet bang, je kan niet zo maar een spier overbelasten.

Vanaf dat een spier belast is, begint je lichaam dit te herstellen, dit kan 24 tot 72 uur duren. En dat ligt dan natuurlijk aan hoe zwaar je deze spier hebt belast, als je de spier te zwaar hebt belast dan duurt het herstel langer als 72 uur. In dat geval gaat de spier dus niet opbouwen, maar gaat de spier ''herstellen'' waar je dus eigenlijk niks aan hebt. Als je dus een spier zo goed mogelijk wil trainen, dan moet je deze 72 uur laten rusten en dan weer belasten. Op die manier weet je zeker dat die helemaal hersteld is en dat je dus opnieuw de spier kan belasten.