Hoe train je je bortspieren effectief?

Laatste reactie 11/02/2017 14:50 door Kris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Veel mensen vragen zich af hoe je je borstspieren traint, en dat is terecht een goede vraag. Je ziet namelijk vaak mensen die in de fitness de aandacht op de verkeerde manier op de borstspieren focussen. In dit artikel zal je leren wat de beste manier is van je borstspieren trainen.

De borstspieren zijn gevoelig.

Het is belangrijk dat je de borstspieren goed traint en ook hard. Het is dus ook helemaal niet vreemd dat je je afvraagt, hoe je je train borstspieren traint. De borstspier is van nature niet een spier die veel belast wordt. Van nature zal je lichaam nooit zo veel kracht nodig hebben om recht naar voren te duwen. Vandaar dat de borstspieren wat gevoeliger zijn voor spierpijn. Maar van de anderen kant hoort de borstspier ook niet veel massa te hebben. Vandaar dat de borst wel zwaar getraind moet worden. Maar niet met te veel oefeningen in één trainingssessie.

Hoe train je de kleine borstspier?

De kleine borstspier is niet gemaakt om iets recht naar voren te duwen, maar ook niet recht omhoog, dat doet de schouder namelijk. Hij is er dus voor gemaakt om er precies tussenin te zitten. Als het bankje dus niet helemaal omhoog, maar ook niet helemaal omlaag, maar er dus tussenin staat. En je voert vanuit daar een chest press uit, of een cable fly of een barbell press. Dan train je de kleine borstspier, of wel de pectoralis minor. Deze spier hoeft alleen niet veel getraind te worden, het is maar een kleine spier en bij het trainen van de schouders en bij veel andere borstspiertrainingen wordt hij ook al veel gebruikt.

Hoe train je de grote borstspier?

De grote borstspier trainen gaat met stukken zwaarder gewicht dan als je de kleine borstspier traint. De grote borstspier wordt vooral gebruikt als je iets niet naar voren maar naar voren richting de grond duwt. Je duwt dus als het waren iets naar beneden. Zo zal ik de brede dip nemen als voorbeeld. Als je breed gaat dippen dan zal je goed voelen dat je de onderkant van je borstspier gebruikt. Het isoleren van deze spier is alleen wel maar zelden nodig. Bij bankdrukken wordt hij namelijk al vaak goed belast en bij een barbell press ook. Je moet het isoleren van deze spier meer als een toegevoegde waarde zien op een borstspierentraining.

Welke oefeningen zorgen voor massa in de borst?

Vooral oefeningen waarbij je iets van je af duwt belasten je lichaam erg zwaar en zorgen zo voor veel massa ontwikkeling. Dan moet je dus vooral aan bankdrukken denken, of een chest press met gewichten. Dit kan je ook goed zwaar doen, en je voelt ook dat het echt zwaar is voor je lichaam. Ook een dip zorgt voor veel massa, die belast het lichaam namelijk ook erg zwaar.
Alex Dekker 1 jaar geleden geplaatst
Mooi bericht Kris!
Lekker duidelijk en overzichtelijk, wist het allemaal wel, maar toch fijn om het even op een rijtje te hebben. Ik moet eigenlijk meer gaan focussen op bankdrukken, dat het ik wel uit dit berichtje kunnen halen.
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Dat is fijn dat je dat inzicht nu hebt Alex! Let er wel op dat dit wel de meest lichaam belastende oefening is die je voor borst kan doen. Dus fout uitgevoerd kan dit ook het meest belastend zijn op een negatieve manier. En dan kan je dus een blessure krijgen, let er dus goed op dat je hem goed uitvoert. Hier is een video die ik vond, die goed uitlegt hoe je hem uitvoert.

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 11 February 2017 om 13:29
Aantal lezers 3
Aantal reacties 3