Hoe train je je schouders in hun geheel?

Laatste reactie 24/10/2017 20:14 door Boris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Schouders trainen.

Schouders trainen is niet zo maar iets en vergt enige kennis. Het sterk maken van de schoudergordel is iets wat veel amateur fitnessers niet goed onder de knie hebben. Ze denken vaak weg te komen met een simpele Shoulder press. Maar jammer genoeg ligt het trainen van een mooie schouderpartij net wat anders.

Je hebt drie verschillende punten waar je je op moet richten. In dit artikel leg ik je uit wat die drie delen zijn, hoe ze werken en hoe je kan zorgen dat er een mooie definitie is tussen de drie schouderkoppen. Zodat je een atletische look krijgt, en dat is waar wij ons op focussen.

Trainen van de voorste schouderkop.

De voorste schouderkop slaan veel fitnessers vaak over. Wat ik een erg onverstandige keuze vind, aangezien een goed ontwikkelde voorkant van de schouder een grote invloed kan hebben op ons uiterlijk.
Om je een goed beeld te geven bij welke beweging je de voorste schouderkop gebruikt zal ik je een van de beste oefeningen er voor uitleggen. Het is een simpele frond raise met een schijf van een uitvoerbaar gewicht. Je pakt de schijf aan de zijkanten met beide handen beet. Zodat de handpalmen naar elkaar toe wijzen. Vervolgens houd je het voor je vast en til je hem met gestrekte handen omhoog tot je door het gaatje van de schijf kan kijken. Dan breng je hem weer naar beneden tot de schijf bijna je bovenbenen raakt, om vervolgens de schijf weer voor je ogen te tillen.
Iedere oefening waarbij je je armen van onder gestrekt naar voren tilt spreekt de voorste schouderkop aan. Als je hoger gaat dan voor je ogen dan gaat je lichaam over op de achterste schouderkoppen.

Het trainen van de zijkant schouder.

Het trainen van de zijkant van de schouders wordt dan wel weer door veel mensen gedaan. Hier licht vaak een lichte nadruk op omdat de zijkant schouder zorgt voor brede schouders. Wat natuurlijk voor zich spreekt, als de zijkant van je schouder groeit word je in feite ook breder.
De zijkant schouder is dan ook wel de grootste spier van de schouder. Het trainen er van is dan ook niet zo'n uitdaging. Je hoeft eigenlijk alleen een gewicht of kabel met een gestrekte arm naar de zijkant op te hebben. Tot je het gewicht tot je oor opgetild hebt, zoals bij de shoulder fly. Dan kan je hem weer omlaag brengen tot je bijna de heup aan raakt. Om hem vervolgens weer naar de eindpositie te tillen.

Het trainen van de achterkant schouder.

Ook het trainen van de achterkant schouder wordt vaak over het hoofd gezien. Dat vind ik altijd verschrikkelijk jammer, het oogt van achter dan erg glad. Het trainen van de achterste schouderkoppen kan veel definitie veroorzaken in je bovenrug.
Het trainen van de achterkant van de schouder is wel wat moeilijker dan de rest. En vergt voor sommige mensen zelfs wat oefenen voor ze het goed uit kunnen voeren.
Al wordt de achterkant van de schouder ook wel een beetje getraind bij het optrekken of bij een Cable row, doe je er toch verstandig aan om hem apart ook af en toe aan te pakken. Alleen leg ik dat liever niet uit via een tekst. Op Youtube kan je verschillende filmpjes vinden waar ze er uitgebreid op in gaan. En waar je dus alle oefeningen kan vinden.

Oefeningen voor grote schouders.

Zoals bij iedere spiergroep is er voor de schouders ook een oefening die op effectiviteit ver boven de rest uit steekt.
Bij de schouders heet die oefening de militaire Shoulder press. Waarbij men staand een barbell ( stang met schijven) van de bovenkant van de borst tot ver boven hun hooft tilt. Waarbij de armen net niet helemaal gestrekt zijn in de uitgangs- positie. Bij deze oefening wordt ook het centrale zenuwstelsel zwaar belast. Waardoor je lichaam dit dus als te zwaar ervaart en meer groei hormonen en testosteron aan gaat maken. Wat uiteindelijk resulteert in een grote sterke schouder partij.
Boris Bergersen 1 jaar geleden geplaatst
Interessant dat je door het trainen van de zijkant van de schouder breder kan ogen. Ook weer best wel logisch eigenlijk, ik ga mij er in ieder geval iets meer op richten denk ik ?
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 19 February 2017 om 18:18
Aantal lezers 7
Aantal reacties 2