Mensen gaan trainen met een trainingsdoel, het hangt natuurlijk van dat doel af hoeveel je minimaal moet trainen. Maar om even makkelijk te doen zullen we stellen dat jullie als doel hebben om er beter uit te zien, of om in ieder geval sterker te worden en lichamelijk te ontwikkelen. Ik zal maar snel met de deur in huis vallen, je moet minimaal drie keer in de week naar de fitness. Als je er geen andere sport bij doet dan is minder als drie keer gaan namelijk zinloos. Als wij naar de toekomst kijken kan je dan ook zien dat je uiteindelijk drie keer in de week moet trainen om je verder te ontwikkelen. Je kan wel beginnen met twee keer in de week, maar na een bepaalde periode gaat dat niet meer genoeg zijn. Meer gevorderde fitnessers gebruiken twee keer in de week trainen om te onderhouden, je kan daardoor er dus wel voor zorgen dat  je behoud wat je hebt. Maar als je meer spiermassa, of meer kracht wil, dan moet je echt drie keer in de week gaan.

Dit is uiteraard anders als je er een andere sport naast doet, voor alle sporten heeft het een grote toegevoegde waarde als je ernaast twee keer in de week naar de gym gaat. Dus als je bijvoorbeeld aan voetbal doet, en je traint daarvoor drie keer in de week, dan kan je door middel van fitness veel beter presteren. Ronaldo past dit principe al toe vanaf het begin, die grote benen heeft die echt niet gekregen door hard te rennen. Als het winter rust is dan kan een voetballen ook meer gaan voetballen en zo nog fitter en beter terugkeren als dat die eigenlijk was. Het verschild dus eigenlijk heel veel voor welk persoon het is, iemand die revalideert zou bijvoorbeeld wel prima twee keer in de week kunnen trainen, aangezien die daarnaast ook nog fysio heeft.