Goed slapen is zoals jullie al weten heel belangrijk voor spierontwikkeling. Zonder de juiste slaap zal je merken dat je ook langzamer spieren ontwikkeld. En dat je door een training je heel verslagen en moe kan voelen de rest van de dag. Dat is natuurlijk alles behalve de bedoeling, je hoort je fit en sterk te voelen. Daarom vertel ik jullie in deze post over hoe je er voor kan zorgen dat de kwaliteit van de slaap wordt verbeterd. Dit artikel is dus voor mensen die niet tevreden zijn over de kwaliteit van hun slaap en die graag willen verbeteren.

Het eerste en dan ook het meest belangrijke is je slaapritme. Als je een goed ritme hebt en je slaap één dag buiten je ritme, dan slaap je die dag erna ook slechter aangezien je lichaam niet goed weet wanneer die het slaaphormoon los moet laten. Moet je eens voorstellen wat het met je slaap doet als je helemaal geen ritme hebt. Door in ieder geval door de weeks een ritme te hebben ben je al heel slim bezig. Als je dus iedere avond bijvoorbeeld om tien uur je licht uitdoet, en je ogen dicht doet en probeert te slapen. Dan zal je merken dat het steeds makkelijker word om tien uur te gaan slapen. Zelfs moeilijke slapers kunnen uiteindelijk makkelijk in slaap vallen als ze een consequent slaapritme hebben.

Vervolgens is lichtinval een heel belangrijke, zorg dat het goed donker is in je kamer. Een nachtlampje wat aanstaat heeft direct invloed en maakt je slaap veel minder efficiënt. Licht zorgt ervoor dat je slaaphormoon niet wordt aangemaakt, je kan dan wel slapen maar slaap veel minder diep en efficiënt. Door een app te downloaden zoals twilight, kun je voorkomen dat je telefoonscherm je slaaphormoon productie blokkeert. Het kijken op de telefoon in bed veroorzaakt namelijk op grote schaal veel slaapproblemen. En dat terwijl een simpele app het gewoon op kan lossen!

Als laatste is het heel belangrijk dat je goed onthoud waar de slaapkamer voor gemaakt is. Het is gemaakt om te slapen en om sex te hebben. Als je op je slaapkamer dingen doet die veel inspanning kosten, dan ziet je lichaam de slaapkamer niet meer als een plek om tot rust te komen. Dit is iets wat slaap experts steeds maar aan blijven kaarten, aangezien het niet zo voor de hand liggend is maar wel veel invloed heeft. Probeer hier dus op te letten en ga bijvoorbeeld niet liggen studeren op bed.