Goed eten, veel trainen, genoeg uitrusten op de bank want je kijk iedere avond tv. Veel mensen denken dat dit de beste manier is. Jammer genoeg kan je het lichaam niet zo makkelijk manipuleren, slaap is ook heel belangrijk, en daarom vertel ik jullie vandaag hoe je er voor kan zorgen dat je goed slaap. Maar vooral waarom slapen voor ons zo belangrijk is in verband met het opbouwen van spiermassa.

Ooit had ik een een operatie waarin ze een verstandskies moesten verwijderen. De operatie verliep niet goed, en ik had dus een extra lange periode nodig voor het herstel. Overdag deed het veel pijn, maar de pijn werd niet minder overdag. Iedere keer dat ik wakker werd dan was de pijn wel weer wat minder erg als de dag daarvoor. Dit had te maken met dat je lichaam een heleboel regelt in je slaap. In je slaap hersteld je lichaam, je lichaam bouwt zichzelf dus op in je slaap. En je lichaam stabiliseert je hormoonregeling, wat alles te maken heeft met hoe je lichaam er uit komt te zien. De slaap is de enige periode dat je lichaam echt opnieuwe weer op kan bouwen. In je slaap verwerkt je lichaam alle stress en prikkels die je lichaam die dag heeft gekregen. Daardoor word je sterker en beter doordat je na je slaap dus aangepast bent op de stress.

De perfecte slaap omstandigheden van een mens spreken eigenlijk erg voor zich. Als het donker wordt ga je je slaaphormoon aanmaken en daardoor komt je lichaam tot rust. Jammer genoeg als je dan een felle lamp aan zet, of je gaat in bed met je beeldscherm 10 centimeter van je gezicht liggen, wordt dat hormoon niet meer aangemaakt omdat je lichaam denkt dat het licht is. Een donkere kamer stimuleert dus de natuurlijke slaap, en alleen een nachtlampje kan slaap al erg moeilijk maken.

Daarnaast kan je de slaap verbeteren door op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd op te staan. Veel mensen denken dat dit weinig uitmaakt maar beseffen niet dat dit de bron is van veel van hun problem. Als je niet regelmatig slaapt dan is je rem slaap ook veel slechter. Waardoor je zal ervaren dat je testosteron en groeihormoon productie ook veel minder goed is. Wat weer een directe invloed heeft op je spiermassa productie.