Kan je alleen je bovenlichaam trainen?

Laatste reactie 30/11/2017 19:12 door Kris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Kan je alleen je bovenlichaam trainen, het is een veelgestelde vraag die eigenlijk makkelijk is te beantwoorden. Ja, je kan alleen je bovenlichaam trainen, maar de betere variant van deze vraag is "Is het slim om alleen je bovenlichaam te trainen". En drie keer raden wat daar het antwoord op is, het is niet slim. In dit artikel zal ik je uitleggen waarom het niet slim is, en zal ik je uitleggen wat de gevolgen er van zijn.

Waarom is het niet slim om alleen je bovenlichaam te trainen?

Veel mensen denken dat ons lichaam heel simpel werkt en denken daardoor als volgt. Ze denken dat als je een spiervezel beschadigt dat deze dan vanzelf zal gaan groeien. Het is wel een logische gedachte maar jammer genoeg is het niet zo simpel. Ons lichaam heeft namelijk een systeem wat er voor zorgt dat je spieren op de juiste manier aangepast worden. Hoe zwaardere belasting het lichaam in het algemeen ervaart, hoe meer de spier versterkt moet worden om de volgende keer de belasting beter aan te kunnen.
Als je lichaam een lichte en gerichte belasting ervaart, zal je lichaam daar dus ook minder heftig op reageren. Bij het trainen van bijvoorbeeld de bicep, zal het lichaam een erg lichte belasting ervaren. Daardoor zal deze oefening niet veel verandering gaan brengen in je lichaam. Terwijl als men bijvoorbeeld een squat doet, dan ervaart je lichaam een veel zwaardere belasting. Deze zware belasting die het hele lichaam prikkelt zal veel meer gevolgen gaan hebben. Je lichaam wil nu namelijk helemaal sterken worden in de plaats alleen een bepaalde spier.
Nou is natuurlijk de vraag hoe je lichaam dat aanpakt, en dat zal ik je nu uitleggen. Je lichaam gaat twee soorten hormonen verspreiden, door deze hormonen weet het lichaam dat die moet gaan groeien in kracht en massa. Testosteron verteld de spier in wat van vorm die moet gaan groeien, en groeihormoon gaat je lichaam vertellen dat die moet groeien. Als je je lichaam alleen aan de bovenkant gaat prikkelen dan gaat dat zich zeker ontwikkelen. Dat gaat dan wel erg langzaam en de kans op blessuren door de disbalans is groot aanwezig.
Terwijl als je ook de beenspieren traint, welke in massa erg groot zijn. Dan gaat dat een zware belasting vormen die voor veel groeihormoon en testosteron gaan zorgen. Wat ook erg veel gevolgen gaat hebben op het bovenlichaam.

Dus door het trainen van de benen groeit ook je bovenlichaam sneller?

Ja, door het trainen van je benen gaat je hele lichaam zich veel sneller ontwikkelen. Dat komt niet alleen maar door de hormoonhuishouding die ik hierboven uitgelegd heb. Maar ook doordat het lichaam altijd de neiging heeft zichzelf in balans te houden. Wanneer je alleen je bovenlichaam traint zal je lichaam met moeiten massa aan gaan brengen en zal voornamelijk alleen de vorm verbeterd worden.
Het is dus van groot belang dat jij ook je benen traint, en nog goed ook. Veel bodybuilder zien squatten als een apart vak binnen het bodybuilden. Je doet er erg goed aan om te leren wat een goede squat is en om het als een doel te zien om deze goed te ontwikkelen en verbeteren. Je kan mijn artikel over squatten bijvoorbeeld lezen.
Liam de Jong 4 maanden geleden geplaatst
Ja soms zie je dat wel van die idioten die dan ook echt zeggen dat benen trainen niet nodig is. Ook voetballers die denken dat benen trainen bij hun sport niet nodig is, die mogen een voorbeeld nemen aan ronaldinio. Die heeft bij het voetbal altijd in de fitness ook hart getraind. 
reactie op @liamdejong:
Kris Baudoin Dat voetballers dat doen snap ik op zich wel, je benen zijn namelijk wel vermoeid na een goed potje. Ik zelf zou wel gewoon trainen in de fitness, je belast namelijk heel andere vezels als dat je doet als je explosief en conditioneel traint wat je doet bij voetbal.  
4 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 01 February 2017 om 15:30
Aantal lezers 9
Aantal reacties 3