Mobiliteit verbeteren?

Laatste reactie 24/10/2017 15:19 door San
· Markeren als ongelezen
San Ne 1 jaar geleden geplaatst
Hoi Kris,
Ik las deze week een post, waarin je schreef over blessures en het feit dat je lichaam soepel en mobiel genoeg moet zijn om dingen goed uit te kunnen voeren.
Nu vraag ik me af hoe, en met welke/wat voor soort oefeningen je je lichaam dan soepel en mobiel houdt/krijgt.
Zodat daardoor je lichaam de oefeningen goed uit kan voeren en je dus ook niet/minder blessure gevoelig bent.

Na mijn dubbele schouderblessure van twee jaar terug (goed genezen), en een onduidelijk en hardnekkig knieprobleem van nu (nog niet genezen) ben ik daar heel erg benieuwd naar. Ik wil liever niet nog meer blessures en problemen oplopen, want ik train en sport zo ontzettend graag.
Dus tips en ideeën zijn heel welkom : )

Groetjes Sanne
Beste antwoord — gekozen door Kris Baudoin
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Beste @sanne

Dit is een heel goede vraag, en daarom ga ik deze ook uitgebreid beantwoorden. Voordat ik ga uitleggen hoe je je lichaam mobieler maakt, moet ik je eerst vertellen wat mobiliteit is. Mobiliteit is namelijk een verzamelwoord voor alle dingen die je lichaam mobieler maken ( beter in bewegen). Mobiliteit bevat drie componenten.

* Flexibiliteit van de spieren.
* Soepelheid van de gewrichten.
* In hoe verre je zenuwstelsel de spieren en gewrichten kunnen besturen in alle houdingen.

Het klinkt misschien vreemd, maar je lichaam wordt mobieler door te bewegen in ongewone bewegingsvelden. In combinatie met het rekken van je spieren en gewrichten. Er zijn een paar tools om je mobiliteit te verbeteren. De tools zijn als volgt.

* Foam roller
* Elastiek
* Massage bal

Deze tools kan je gebruiken voor verschillende doeleinden. Zoals het rekken van de spieren met de elastiek als extra druk. Of het rekken van de ruggengraat door over de foam roller te liggen. Of het weg werken van overgeladen zenuw patronen door alle drie de tools. Hier drie video's om te laten zien hoe zo'n mobiliteitstraining er uit ziet.







Nu zal je je wel afvragen waarom het dan zo belangrijk is om mobiel te zijn. Maar als je goed nadenkt is het eigenlijk best logisch. Als je een van de drie mobiliteits punten mist dan is het niet gek dat het mis gaat. Heb je nog verdere vragen dan hoor ik het graag!
reactie op @krisbaudoin:
San Ne Hey Kris, 
De filmpjes die je me stuurde wilde ik nog eens bekijken, maar mijn hele laptop loopt er nu tot twee keer aan toe door vast. Heb je misschien een zoekterm voor mij? zodat ik ze gewoon op youtube kan vinden. Of een linkje?

Groetjes


1 jaar geleden

Beantwoorden

San Ne 1 jaar geleden geplaatst
Ja inderdaad!!

Wauw, echt leuk dat je de tijd neemt voor zo'n uitgebreide antwoord. Wat een heldere uitleg geef je, en het is zeer zeker prettige informatie. Echt enorm bedankt!!

Ik heb het goed gelezen en begrijp wat je bedoeld. Voor nu dus even geen vragen.
Ik ga de filmpjes straks nog eens een keer rustig bekijken. Hier wil ik wel graag mee aan de slag : ) !

Ik houd je wel op de hoogte,
Fijne avond!
Groetjes Sanne
Steven Lockhart 1 jaar geleden geplaatst
Check zeker de uitleg van Kris als je dat nog niet had gedaan. 

Over knieproblemen kan ik niet veel vertellen, daar heb ik zelf geen ervaring mee en heb ik me ook niet in verdiept, maar met betrekking tot de schouders kan ik dit zeggen:

Veel problemen worden veroorzaakt door een disbalans. Wat vaak voorkomt is dat mensen teveel focussen op de zogenaamde ''spiegel spieren'' zoals de buik en borstspieren. Misschien word de rug wel getraind, maar in mindere mate dan de borst. Want iedereen houd van chest day? I don't get it, maar goed. 

Waar je dit aan kunt zien is dat als je je armen langs je lijf laat hangen, de de handpalmen naar achter gedraaid staan en de schouders naar voren trekken (dit word ook nog eens verergerd door onze levensstijl; de hele dag zitten op school, lekker bankhangen en achter de computer zitten).

Wat je hier aan kunt doen is in ieder geval minder zitten, mobiliteitsoefeningen zoals Kris al had aangegeven om thoracale extensie te verbeteren en minder push oefeningen (chest, schouders) doen. f eerder zo gezegd; Elke push oefening weerleggen met twee pull oefeningen (rug).
reactie op @stevennn:
San Ne Hey Steven,

Dankjewel voor het delen van je kennis, ervaring en tips, supertof!! 

Haha ja, dat snap ik ook niet. Gevarieerd trainen is zo belangrijk, en juist ook zo leuk! 
Ik ben er in elk geval dol op :)) 

Ik wil de tips zeker meenemen in mijn plan. 
Ben nu, na een hele tijd aanrommelen (nog steeds helaas), net weer begonnen met het maken van een nieuw schema voor mezelf.

Groetjess 

1 jaar geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 25 April 2017 om 10:47
Aantal lezers 8
Aantal reacties 6