Eigenlijk zegt heel de fitnesswereld dat er niets anders op zit als bulken. Volgens vele is er geen andere weg naar het ontwikkelen van spiermassa zonder dat je meer calorieën binnen krijgt als dat je nodig hebt, dus wanneer je aan het bulken bent. Ik denk daar persoonlijk anders over, er zijn namelijk wat uitzonderlijke situaties waarin het menselijk lichaam wel in staat is spiermassa te ontwikkelen zonder energie overschot.

Als eerste onderwerp wil ik beginners aankaarten. Mensen die nog nooit sport hebben gedaan en beginnen met fitness krijgen de eerste 6 maanden altijd een verschrikkelijke spurt in hun fysieke ontwikkeling. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat doordat mensen die beginnen hun lichaam zich sneller aanpast aan de nieuwe omstandigheden. En dat het daardoor mogelijk is voor mensen die net beginnen om spiermassa op te bouwen, ook al letten zij niet op voeding, en krijgen zij eigenlijk te weinig calorieën binnen.

Als tweede is een onderzoek wat eigenlijk gericht was op spiergeheugen. Spieren die al een keer zijn aangepast op het trainen, en daarna weer zijn afgezwakt. Passen zich daarna sneller aan op weer nieuwe belasting. Dit komt voort uit het spiergeheugen, doordat de spieren al weten hoe ze op de belasting aan moeten passen gaat dat process sneller en beter. Hierdoor is het in dit geval ook weer mogelijk om spiermassa op te bouwen ondertussen je vet verbrand.

Als derde en laatste is het natuurlijk mogelijk als mensen anabolen gebruiken, dit is natuurlijk vals spelen en verschrikkelijk slecht voor je lichaam. De nadelen zijn groter als de voordelen.

De conclusie van dit stuk is dat het dus eigenlijk wel mogelijk is om spiermassa op te bouwen ondertussen dat je te weinig calorieën binnen krijgt. Toch is het is praktijk vaak niet toepasbaar en moeten we tog blijven bulken. Bulken maakt het in ieder geval een stuk makkelijker om spiermassa op te bouwen. En zonder zou het een nog veel grotere uitdaging zijn om spiermassa op te bouwen.