Preek over squats

Laatste reactie 03/12/2017 12:03 door Steven
· Markeren als ongelezen
Steven Lockhart 3 maanden geleden geplaatst
De Squat is een van de 5 belangerijkste oefeningen die er zijn. Het Is niet alleen een been oefening, maar een compound (Full body) oefening, met nadruk op de quadriceps en glutei.

De beenspieren behoren tot de grootste van de lichaam. Daarom verbruik je ook het meeste energie door deze spieren te trainen (en dus vet te verbranden). Verder komt er ook nog groeihormoon vrij wat groei stimuleert. Het weglaten van deze oefening (of variaties er van) als serieuze sporter is gewoonweg stom! 

Regelmatig kom ik mensen tegen die het allemaal denken te weten en ze kunnen al "zoveel" kilo tillen, dus zij "hoeven geen advies". Prima, Squat jij maar zo!

Dat je het gewicht omhoog kriigt, betekent niet dat je de juiste spieren gebruikt de bewegingspatroon correct Is. Je lichaam gaat compenseren door andere spieren te gebruiken en dit zorgt op langere termijn voor disbalansen. Veel plezier met je toekomstige rug-, heup- en/of kniepijn.

De oefening ziet er niet zo moeilijk uit, misschien kan je zelfs al flink wat kilos tillen. Toch komt er heel veel bij kijken.

In de sportschool hoor je vanalles over "de juiste" houding en techniek. Als jij mensen vertelt dat het op "deze manier" moet - hou aub op!! Er is geen juiste manier. Er zijn meerdere soorten squats en iedereens lichaam is anders.

Ik zelf, ben een fan van front squats en sumo/wijde squats, maar dat betekent niet dat iedereen ze moet gaan doen.

Het Is je eigen verantwoordelijkheid om de juiste type zelf uit te vindenn, specefiek voor jouw antropometrie, doelen en verleden van blessures. Dit kan door middel van een goede coach of door tijd te investerwn in het lezen van correcte biomechanica. 


Even een van de misvattingen die zo 1,2,3 in mw opkomen:
-De knieën mogen WEL voorbij de tenen en de voeten mogen WEL naar buiten wijzen. Zoals ik al zei: dit hangt van jouw lichaam af. Een goede manier om je natuurljjke voetstand te vinden is: even een paar keer op en neer springen. Waar je voeten landen is hoogst waarschijnlijk de perfecte positie voor jou om te squatten. Als het dan niet lukt om naar beneden te zakken, komt het niet doordat je verkeerd staat maar juist omdat je mobiliteit niet voldoende is. (En nu heb je weer een nieuwe trainingsdoel) volledige bewegingsbereik en goede mobiliteit.)

Iedereen wil sterker of groter worden en neemt een ander als voorbeeld. Vaak Is die ander al jaren bezig en heb je geen idee hoe hij/zij begonnen Is. Krachttraining doe je als je al een goede basis hebt. Je begint niet met krachttraining. 

Gvd

Kap 
Er
Nou 
Mee!

Squats doe je eerst zonder gewicht. Wanneer goede mobiliteit, core strengtb en perfecte techniek bezit ga je door met extra gewicht. 

Maar zo maak ik toch geen vooruitgang? Tuurlijj wel! Er zijn zoveel andere variablen die je kunt aanpassen om sterker te worden.. gewicht is niet de enige manier. (Sets x reps x speed x rom)  

Als je ze verkeerd uitvoert, heb je alleen maar jezelf mee. Uiteindelijk zal je hoe dan ook wrer terug morten naar de basis, alleen moet je eerst nog stakke spieren losmaken en verkeerde motorische patronen weer afleren.

Als je echt heel ongeduldig bent, doe dan aub geen backsquat: kies voor bijv. Een dumbell, goblet, front of overhead squat.

Voor mensen met rugpijn is een back Squat ook echt een no-no. Wil je nieuwe oefeningen? Probeer dan de zercher Squat of split squats..

Preek over. Haha in de toekomst zal ik wat meer artikelen /videos plaatsen met tips en truucs die ik over de jaren heen heb geleerd.
Lucas Vermeerlen 3 maanden geleden geplaatst
En zo is het, mensen nemen de squat naar mijn mening niet serieus genoeg! Goed artikel Steven. ?
reactie op @lucasvermeerlen:
Steven Lockhart Cheers Lucas! ;)
2 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 09 November 2017 om 21:26
Aantal lezers 8
Aantal reacties 3