Spiermassa opbouwen en vetpercentage verlagen

Laatste reactie 19/12/2017 10:39 door Kris
· Markeren als ongelezen
Jessica Kuijpers 8 maanden geleden geplaatst
Ik ben een vrouw van 1.79 lang en 43 jaar oud en woog afgelopen mei nog 63 kg. Nu ben ik in mei onder begeleiding ( ontzettend fijn) meer gaan eten en krachtraining gaan doen om spiermassa te krijgen. Ondertussen weeg ik 67 kg. Mijn vetpercentage blijft t zelfde 29.3. Ik train 4 keer in de week verschillende spiergroepen. Nu wil ik toch ook graag van mijn buikje af en de vetpercentage verlagen. Is dit mogelijk terwijl je ook spiermassa ontwikkeld? En hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken? Ik lees en hoor hier heel verschillende dingen over. 
Kris Baudoin 8 maanden geleden geplaatst
Hey jessica, welkom op ons forum!
Voor iemand die net begint is het voor een korte periode mogelijk om spiermassa op te bouwen en tegelijk vet te verbranden. Voor iemand die al een tijdje traint, wat jij dus wel doet, is dat niet meer mogelijk. Je hebt de beginners spurt al achter de rug!
Dus zou je echt minder calorieën moeten eten als dat je nodig hebt, anders ga je ook geen vetten trainen. Aangezien je vier keer in de week traint, neem ik aan dat je best veel calorieën nodig hebt. Het hoeft dus niet veel moeite te kosten, je mag gewoon net iets te weinig eten, niet veel te weinig! Dit kan je doen door evenveel te blijven eten, maar iets meer te verbranden door bijvoorbeeld cardio, of dit kan je doen door evenveel te blijven sporten, maar iets minder te eten.
Er zijn allerlei technieken om dit proces makkelijker te maken, je kan bijvoorbeeld meer water drinken zodat je maag toch gevuld aanvoelt. Of je kan meer groenten eten, aangezien die goed vullen maar weinig calorieën bevatten.
Er staan hier zo veel verschillende dingen over afvallen aangezien er ook gewoon veel verschillende technieken zijn. Maar waar het eigenlijk altijd op neerkomt is dat je minder calorieën moet eten als dat je nodig hebt, dan verbrand je vet. Doe dit niet te overdreven maar langzaam, je wil je lichaam niet choqueren, dan gaat je lichaam weer snel een nieuwe vet voorraad aanmaken omdat het bang is dat het weer gaat gebeuren.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
reactie op @krisbaudoin:
Jessica Kuijpers Bedankt voor je reactie en de goede tips(ik ga idd nu ook op dit forum verder lezen naar tips). Cardio doe ik er ook bij. 3 keer in de week heb ik spinning gedaan van 3 kwartier. Dat doe ik sinds een maand nog maar 2 keer per week 3 kwartier. Wat is dan verstandig, om de spinning voor de krachttraning te doen of erna? Tussen de krachttraing en spinning drink ik wel een eiwitshake of eet ik een eiwit reep. Ik wil wel graag ook meer spiermassa krijgen en begrijp nu dat ik dan toch iets minder mag gaan eten, meer water drinken en groente eten en hoef ik dus niet bang te zijn, dat ik ook gelijk mijn spieropbouw kwijt raak? Mijn vetpercentage ligt ook niet laag toch? Kan ik daarom toch nog spiermassa opbouwen door de krachttraining terwijl ik dan iets minder ga eten om zo t vetpercentage te verlagen? Het gaat heel langzaam, maar je begint t wel al te zien en daar ben ik heel blij mee.
8 maanden geleden

Beantwoorden

Kris Baudoin 8 maanden geleden geplaatst
@jessicakuijpers​ ja, je hebt alles goed begrepen, ik zou wel oppassen voor overtraining. Een goede krachttraining zou teveel zijn met 3 kwartier spinnen erbij. Het is vooral je voeding waar je op moet letten als je af wil vallen. Ook al heb je vet, je kan geen spiermassa opbouwen als je vet verbrand. Je lichaam gaat op een tekort gewoon niet groeien aangezien energie op de eerste plek staat. Wel kan je al je spieren behouden als je niet drastisch te weinig gaat eten, en gezond blijft eten. Met vooral genoeg eiwitten! 
reactie op @krisbaudoin:
Jessica Kuijpers Top! Helemaal duidelijk. Wil trouwens niet afvallen, maar denk dat mijn vetpercentage te hoog ligt en heb wel een buikje waar ik mij aan stoor. Ik ben volgens mij wel een ectomorf. Kan ik dan bv de krachttraining in de ochtend doen en dan pas in de avond t spinning? Of is de 3 kwartier te lang? Ik kan ook evt 20 minuten max 30 min  gaan hardlopen ipv van spinning. Moet ik t wel weer eerst gaan opbouwen. Ik heb een voedingsschema gekregen met idd voldoende eiwitten. Ik ben enthousiast geworden, zeker nu ik resultaat ga zien! Dus ik ga ervoor! 
8 maanden geleden

Beantwoorden

Kris Baudoin 7 maanden geleden geplaatst
@jessicakuijpers
Fijn om te horen dat het enthousiasme inslaat! Ik ben een groot fan van hit cardio als mensen vet kwijt willen, dit is effectiever en leuker, als je van knallen houd.. Hier is op het forum ook meer te vinden, probeer de zoekfunctie onderaan maar eens. 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 15 December 2017 om 12:23
Aantal lezers 3
Aantal reacties 6