Waarom is mobiliteit heel belangrijk?

Laatste reactie 03/12/2017 19:20 door Kris
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 4 maanden geleden geplaatst
Soms, heel soms, is er iemand in de fitness die zijn spieren aan het rekken is. Veel mensen begrijpen daar dan de intentie niet van, en gaan er dan maar van uit dat diegene homoseksueel is. Ik moet zeggen, meestal is dat niet zo, er is wel iets anders is aan die persoon. De mensen die dat doen begrijpen het lichaam namelijk beter als jou, in ieder geval, als jij nog niet aan je mobiliteit werkt. Om de definitie van mobiliteit te verduidelijken neem ik de squat als voorbeeld, stel je voor je doet een squat maar je komt maar tot de helft. Dan is het probleem dat je mobiliteit niet goed genoeg is, als je wel mobiel bent in je squat, dan kan je dus heel diep en mooi met een rechte rug squatten. Als mensen aan fitness doen dan zorgt dat er voor dat je minder mobiel word in alle bewegingen die je maar kan maken. Als je daar schijt aan hebt, dan is dat natuurlijk geen probleem zou je denken, jammer genoeg word het als nog wel een probleem. Stel je voor je doet een shoulder press met een slechte mobiliteit, je schouders staan bijvoorbeeld een beetje naar voren. Dan gaat dat als gevolg hebben dat je dus je schouder heel zwaar belast, vanuit een verkeerde gewricht positie. Dan krijg je dus een schouder blessure, precies dit process zorgt er voor dat een groot deel van de fitness enthousiastelingen er na een tijdje mee stopt. Het gezegde is dan "Mijn schouders zijn te zwak, dus ik kan niet fitnessen" wat natuurlijk heel jammer is. 

Maar hoe kan je dat dan voorkomen, de mobiliteit word steeds slechter door het trainen, en uiteindelijk gaat dat dus altijd tot een blessure eindigen. Die mits slecht behandelt wel jaren aanwezig kan zijn en je heel erg kan beperken. Als jij van plan bent om heel je leven te blijven trainen, dan kan je dus maar beter aan je mobiliteit werken. In mijn ogen is mobiliteitstraining een onmisbaar onderdeel van fitness, iedere beginner zou aan zijn squat mobiliteit moeten werken. En iedere gevorderde zou zijn ruggengraat en schouders mobiel moeten houden, en natuurlijk zijn heupen en knieën.  

Voor mij is mobiliteits-training een onderdeel van mijn opwarming, zo zijn de gewrichten die ik ga belasten daarna altijd goed soepen en mobiel. Doe jij al aan mobiliteit training? En hoe en wanneer doe je dat dan? Of doe je het nog niet maar heb je al wel last van je nek, knieën, of andere gewrichten? Laat het ons weten en reageer onder dit bericht! 
Liam de Jong 4 maanden geleden geplaatst
Mobiliteit is inderdaad heel belangrijk, ooit geloofde ik dat niet. En dat hebben mijn schouders gevoeld! 
reactie op @liamdejong:
Kris Baudoin Veelgemaakte fout, altijd fijn als iemand eindelijk beseft dat het een fout van jezelf is. Veel mensen zeggen dan gewoon "ik heb gevoelige schouders" wat uiteraard erg jammer is dat ze dat denken. Ze kunnen hun schouders mobiel en sterk maken.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 30 November 2017 om 19:35
Aantal lezers 6
Aantal reacties 3