Waarom zijn hardlopers zo mager?

Laatste reactie 09/11/2017 20:56 door Steven
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Vaak gaan mensen hardlopen omdat ze er van zijn overtuigt zo een mooi lichaam te krijgen, en ik snap die gedachten heel goed. Alleen als we kijken naar het postuur van een hardlopen die veel hardloopt, dan is dat niet altijd om jaloers op te zijn. Een laag vetpercentage hebben ze zeker, alleen hebben ze voor de rest ook geen spiermassa. Een mager dun persoon dat vaak een weide trui draagt om zijn magere lichaam te verbergen is niet wat je wil worden, maar hoe komt het dat deze fanatieke sporters er zo uit komen te zien? Als je eenmaal begrijpt wat er in het lichaam gebeurd als je gaat hardlopen dan is het eigenlijk heel logisch. Ik wil voordat ik dit voordraag wel benadrukken dat dit niet betekent dat hardlopen niet verstandig is, het is alleen verstandig bij bepaalde doelen en met de juiste voeding. 

Bij het hardlopen heeft het lichaam nooit de tijd om te herstellen, wat je lichaam normaliter wel heeft. Ons lichaam is zo gemaakt dat het op veel verschillende activiteiten aan kan passen, dat kan ons lichaam dus ook op hardlopen. Of je wil dat je lichaam volledig is aangepast op hardlopen is de volgende vraag. Doordat je lichaam niet de tijd krijgt om te herstellen en voortdurend belast word, beginnen er bepaalde hormonen los te komen. Deze hormonen zorgen er voor dat je lichaam is staat word om eiwitten te gaan verbranden als energie bron. Dit word natuurlijk pas gedaan nadat alle koolhydraten uit het lichaam verbrand zijn, met daarbij ook alle reserves. Dit proces kan pas nadelig worden na een lange periode hardlopen, van minstens 45 minuten. Met de juiste voeding en korte rust of langzamere loop tussendoor is dit uiteraard te verlengen. Maar als je dan toch zover komt dat je energie voorraad op is, dan gaat je lichaam dus eiwitten verbranden, en hoe raar dat ook klinkt, deze eiwitten komen uit je spieren. Dit is de reden waarom alle hardlopers broodmager zijn, ze verbranden niet alleen vet en koolhydraten, maar ook hun spieren. 

Hoe kan je dan zorgen dat dit niet gaat gebeuren? 

Hardlopen is zeker verstandig en als je er plezier bij beleeft dan is het zeker verstandig om dit te gebruiken om je algemene conditie te verbeteren. Je moet je dan dus wel bewust zijn van het feit dat het kan gebeuren dat je spieren gaat verbranden. Om dit te voorkomen kan je de volgende zaken toepassen.

1: Zorg er voor dat je niet langer als 40 minuten gaat hardlopen, is dit niet moeilijk genoeg, dan mag je wat harder lopen!
2: Zorg er voor dat je genoeg koolhydraten is je systeem hebt, denk dan niet alleen aan snelle maar ook langzame koolhydraten.
3: Neem na 20 minuten hardlopen rust, doe dan rek en strek oefeningen, of doe een paar oefeningen zoal squats en puch ups.
4: Drink lichte limonade onder het hardlopen, als je iets drinkt bij het hardlopen. Hierdoor zorg je er voor dat het suikergehalte hoog blijft onder het rennen en je dus minder snel met een tekort komt. 

Heb jij ervaring met hardlopen, of heb jij tips of vragen over dit onderwerp? Laat het mij even weten onder dit bericht!
Lucas Vermeerlen 1 jaar geleden geplaatst
Wonderbaarlijk hoe ver sommige mensen kunnen rennnen! De man op deze foto rend zo 100 kilometer ?

Maar als je graag een strand lichaam wil dan kan je deze sport inderdaad beter achterwege laten, ik heb nog nooit een gespierde hardloper gezien. Wel veel hardlopers met een geweldige conditie. 
Steven Lockhart 1 jaar geleden geplaatst
Top geschreven Kris!!
Steven Lockhart 1 jaar geleden geplaatst
Als je het wel leuk vind om te rennen kun je het inderdaad beter kort houden (30-40 min max). Hiermee kun je nogsteeds goed massa opbouwen. Maar wat nog beter werkt en ook nog goed is voor de explosiviteit van je benen:: Trek een sprint, loop een stuk. Sprint, walk, sprint, huppel. :p Uh, ja huppelen is ook leuken minder uitputtend dan joggen :D 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 07 November 2017 om 15:45
Aantal lezers 8
Aantal reacties 4