Sprinters zijn erg gespierd, ze hebben een laag vetpercentage en veel spiermassa. Maar hoe komt het nou eigenlijk dat sprinters altijd zo gespierd zijn? In deze post ga ik jullie uitgebreid vertellen welk proces daar voor zorgt en hoe jij als fitnesser daar voordeel uit kan halen. 

Voordat jullie kunnen begrijpen waarom een hardloper gespierd word, moet ik jullie eerst het volgende uitleggen. Bij het fitnessen gaat het erom dat we een korte periode van zware belasting hebben, maar dat we dan wel daarna de spier weer laten herstellen en stabiliseren. Door het herstel tussen de sets ervaart ons lichaam bijna geen negatieve stress, wat als gevolg heeft dat ons lichaam op aan anabole manier kan reageren op de stress die de oefeningen reageren. Ons lichaam voelt zich dus nog comfortabel genoeg om spiermassa op te gaan bouwen. Als een belasting te lang is en er te weinig rust is, dan is dat niet het geval, aangezien je lichaam wel zeker wil weten dat die de volgende keer genoeg energie heeft om het vol te houden. Energie voorraad moet dus goed zitten voor je lichaam, voordat je lichaam besluit dat er spiermassa aangezet kan worden. 
En zo werkt het dus ook met printen, korst maar op het hoogst mogelijke intensiteit word het lichaam belast, waarna het lichaam weer volledig kan herstellen. Door de rust periode's tussen de sprints, maar de hoge intensiteit van de sprint, wekt dit een anabole reactie op. Dat wil zeggen dat het lichaam meer testosteron en groeihormoon aan gaat maken, wat natuurlijk als gevolg heeft meer spiermassa en minder vetmassa. 

Wat wij hier als fitnesser van kunnen leren is dat cardio niet aan één stuk gedaan moet worden, maar dat we beter aan HIT cardio kunnen doen. Wat HIT cardio is kan je opzoeken in de zoekbalk van deze website.