Vaak trainen mensen zo dat ze eigenlijk bijna geen stabilisatie spieren trainen. Als iemand daar dan iets van zegt, of er over begint, dan is het antwoord vaak hetzelfde. Ze denken de stabilisatie spieren niet nodig te hebben, ze denken dat ze in praktijk en in de fitness tog niet nodig zijn. We leven immers in een tijd waarin we fysiek bijna nooit inspanning hoeven te leveren. In deze post ga ik je uitleggen waarom de stabilisatie spieren wel degelijk van belang zijn.

Ons lichaam heeft spieren om kracht te zetten, en spieren om deze kracht in goede banen te leiden. Deze spieren noemen wij de stabilisatie spieren, en deze gebruiken we bij alles wat niet gefixt is. Als je op een apparaat of machine traint, dan is dat bijvoorbeeld een gefixte beweging. Dat wil zeggen dat de beweging al gemaakt wordt door het apparaat, jij hoeft dus alleen maar domweg kracht te leveren. Als je lichaam dus nooit deze stabilisatie spieren hoeft te gebruiken, zoals je wel doet bij bijvoorbeeld een los gewicht. Dan kan je lichaam dus alleen kracht zetten, maar deze kracht vormt dan een heus gevaar voor je gewrichten. Als je dan een keer helpt met het tillen van een kast bijvoorbeeld, dan weet je lichaam niet hoe die je gewrichten moet beschermen bij deze zware inspanning waar een heleboel stabilisatie bij nodig is. Maar voor de rest is het wel raar dat jonge fitnessers vaak door hun rug gaan….

Het is dus echt onzin dat wij de stabilisatie spieren niet nodig hebben, en staand trainen, en zo veel mogelijk met losse gewichten. Zorgt voor een echt allround lichaam wat iedereen na zou moeten streven.