Het is een veel voorkomend fenomeen, mensen hebben er vaak last van als ze al een poosje goed bezig zijn in de gym. Je bent lekker aan het groeien en plots komt je er achter dat je al een tijdje niet sterker word, en dat het ook lastiger word om spiermassa aan te zetten, wat al geen makkelijke klus is. Het is een probleem wat voortkomt uit patronen waar je lichaam te goed op ingespeeld heeft, je bent dus te goed aangepast op je training. De manier waarop je nu traint is dus zo bekend bij je lichaam dat je lichaam te goed weet hier efficiënt mee om te gaan. Hier is ons lichaam natuurlijk ook op gebouwd, je lichaam ontwikkeld zich doordat die iets moet doen wat die nog niet kan. Doordat je lichaam dat helemaal niet leuk vind wil je lichaam voorkomen de volgende keer weer te falen en het niet aan te kunnen, dus maakt je lichaam zich efficiënter waardoor je lichaam de belasting de volgende keer met minder energie verspilling aankan. Door dit goed te begrijpen kan je inzien dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om door zo'n plateau heen te breken, in deze post geef ik je verschillende technieken om dit te doorbreken en hier in de toekomst ook efficiënter mee om te gaan.

De eerste en meest gebruikte manier is om je schema drastisch om te gooien. Door oefeningen te vervangen door oefeningen die je nooit hebt gedaan kan je er voor zorgen dat je lichaam zich opnieuw aan moet passen aan deze nieuwe belasting. Dit is dan ook de reden dat er geadviseerd word om na twee of drie maanden weer van schema te veranderen. Maar ook mensen die dit doen komen tegen een plateau aan na een bepaalde periode, dan moet er gebruik gemaakt worden van techniek twee. 

De tweede manier om je lichaam te dwingen om zich opnieuw aan te moeten passen is door je lichaam sterker te maken. Dan heb ik het over een nieuw schema van twee maanden waarin jij je dus alleen gaat richten op kracht. Hier word vaak gebruik gemaakt van het vijf keer vijf schema, waarin je alleen oefeningen gebruikt die meerdere spieren aanspreken ( complexe oefeningen ) en waarbij je maar drie oefeningen per training doet die je vijf sets van vijf herhalingen uitvoert. Op die manier kan je een veel zwaarder gewicht hanteren maar toch nog een best redelijk hoeveelheid herhalingen gebruiken ( hoog volume ). Dit is een perfect en veelgebruikte methode om door een plateau heen te breken. 

Als laatste techniek die je in alle gevallen zou kunnen gebruiken is door te spelen met het aantal herhalingen en het aantal sets. Als je bijvoorbeeld al heel lang bicepcurls  doet met drie sets van tien, doe dan een keer eerst een set lichter gewicht met twintig herhaling, daarna een set zwaar van tien herhalingen, en daarna een set van iets lichter met vijftien herhalingen. Kortom, doe iets wat je lichaam niet verwacht, zorg ervoor dat je spier zich helemaal kapot schrikt.

Nu ga ik jullie nog uitleggen hoe ik voorkom dat ik zo'n plateau bereik, mijn eerste techniek is om regelmatig van oefeningen te veranderen. Mijn tweede techniek is om altijd ook oefeningen te doen die ik alleen richt op kracht. En als laatste doe ik soms opeens een dropset of een pyramide set. Houd er dus variatie is, dit maakt het niet alleen efficiënter maar ook veel leuker. Zo daag je ook je zenuwstelsel uit om zich te ontwikkelen wat weer hormonale voordelen heeft. Keep up the hard and difficuld  exercises! ?