Het bankdrukken is voor bijna iedere fitnesser een extra hobby geworden. Het is de favoriet van de fitnessers, wat nog wel eens problemen op kan leveren. Veel mensen vergeten dat dit een complexe beweging is, die dus door een klein foutje er al voor kan zorgen dat je gewrichten er onder lijden. Niet meteen een probleem, maar als je dit kleine foutje een jaar lang wekelijk aanhoud, dan kan dit toch een probleem worden voor je gewrichten. In dit artikel ga ik vertellen hoe je er voor kan zorgen dat je schouders veilig gesteld worden, en dus geen schade oplopen of pijn doen. 

Het probleem is vaak dat mensen de spanning van het gewicht op de schouder gewrichten laten komen, in plaats van op de borstspieren. Dit komt voort uit de behoefte om meteen op het begin zo zwaar mogelijk te gaan tillen. Iedereen wil immers zo snel mogelijk een goed ontwikkelde borst trainen, en gaat daar dan ook vol voor wat uiteraard heel mooi is. Door de schouderbladen naar elkaar te duwen, en ze naar onder te duwen, kan je er voor zorgen dat er bijna geen gewicht meer op de schoudergewrichten steunt. Als je dit doet zal je meteen merken dat je borst ook veel sneller en beter verzuurt raakt, je bent nu aan het bankdrukken door de kracht van je spieren. In de plaats de spieren die de gewrichten proberen tegen te houden van beweging. Nu brengen de spieren de gewichten in beweging, in plaats van andersom. Hier een video waarin de twin boys uitleggen hoe je dit op de juiste manier doet.