Wat is bulken?

Laatste reactie 11/10/2017 21:27 door Steven
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
Bulken, je zou er ongetwijfeld vaak van gehoord hebben als je aan fitness doet. Maar waarom doen mensen het, en wat is nou eigenlijk de beweegreden er achter.

Je bent aan het bulken als je meer calorieën binnenkrijgt als dat je lichaam eigenlijk nodig heeft. Dit is nodig als je aan wil komen in spiermassa. Als je minder calorieën binnenkrijgt als dat je lichaam nodig heeft, dan ziet je lichaam dat als een periode van onderhoud, en niet van ontwikkeling. Op het moment van een periode dat je lichaam meer binnenkrijgt dan dat die nodig heeft, ga je ook langzaam omhoog in vet. Maar je gaat ook veel sneller omhoog in spiermassa, je lichaam maakt gebruik van de periode met overvloed. Je maakt makkelijker meer groeihormoon en testosteron aan, en de eiwitsynthese ( process van spieropbouw ) werkt veel sneller en efficiënter.

Alle professionele fitnessers maken gebruik van dit concept, Ze doen dit met verschillende periodes. Ze gaan dus steeds een periode te veel eten, en goed trainen, in die periode maken ze veel spiermassa aan. Vervolgens gaan ze weer een periode te weinig eten, dan verbranden ze weer het aangekomen vetmassa. In de periode van minder eten, doen ze altijd erg hun best om geen kracht en spiermassa te verliezen, dat is zegmaar de kunst van het bodybuilden. Op het moment van te weinig eten maken de meeste bodybuilder dan ook gebruik van anabolen. Waardoor zij dit process kunnen manipuleren en zelfs met te weinig voeding aan kunnen komen in spiermassa.

Ik zelf raad aan wel te bulken en te cutten, maar het in kleinere periodes te delen. Als je heel lang bulkt en veel spiermassa opbouwt maar ook veel vetmassa. Dan ga je veel spiermassa en kracht verliezen als je weer al het vet gaat verbranden. Ik vind het dus veel verstandiger meteen weer vet te gaan verbranden op het moment dat je vetpercentage rond de 16% is. Als je vetpercentage hoger is en je ziet echt geen buikspieren meer dan gaat je lichaam namelijk nog sneller vet opslaan. Niet echt iets wat je moet willen dus.
Lucas Vermeerlen 1 jaar geleden geplaatst
Wat is de meest betrouwbare manier om je vetpercentage te meten dan? Want je kan wel zeggen dat je niet hoger als 16% moet gaan maar ik zou eigenlijk niet weten hoe hoog mijn huidige vetpercentage is ?
reactie op @lucasvermeerlen:
Steven Lockhart Je kunt je op diverse manieren laten meten. Doe je het op drie verschillende manieren, dan krijg je drie verschillende uitslagen. Laat je door een trainer meten en dan weer door een ander? Dan krijg je weer een andere uitslag. Het is dus belangerijk dat je je telkens op dezelfde manier, door dezelfde persoon laat meten. MAAR

Als je het mij vraagt is het niet nodig om je te meten. Geldverspilling zelfs (tenzij je een bepaalde vetpercentage moet hebben in verband met wedstrijdsport). De enige reden dat average joe zich laat meten is om vooruitgang te kunnen zien, uitgedrukt in getallen. Zelf vind ik dat je je vooruitgang prima kunt zien in de spiegel (of door fotos te vergelijken).. Ben je dikker dan vorige maand? Dan is je vetpercentage duidelijk hoger. Wat moet je dan doen? Meer sporten minder eten heee, dikkie. ??

Kijk trouwens meteen de video die ik hieronder heb gepost.....
1 jaar geleden

Beantwoorden

Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst
@lucasvermeerlen
Hiervoor heb ik persoonlijk een vetmeter besteld. Eentje zoals de afbeelding die ik bij dit bericht toegevoegd heb. De fysiotherapeuten in Nederland gebruiken deze ook en zien dit als de meest betrouwbare methode. Je kan ook gebruik maken van een vetmeter in de fitness of eentje van je weegschaal, als die een vet meter ingebouwd heeft. Deze andere methodes zijn alleen wel onbetrouwbaarder, maar goed genoeg als je dan wel steeds diezelfde methode of apparaat gebruikt. Het gaat namelijk vooral om het verschil, als je aan het bulken bent en je vetpercentage daalt dan doe je bijvoorbeeld iets verkeerd. Ik zelf heb deze vetmeter besteld via marktplaats voor 14 euro. Deze heb ik wel laten vergelijken met vermeters van een fysiotherapeut om te controleren of die wel gelijk stonden, en dat was zo. 
Steven Lockhart 1 jaar geleden geplaatst
Als je gaat bulken lijkt het mij inderdaad ook handig dat je gaat cutten rond de 16%, maar maar maar.. Kijk eerst even snel naar deze uitleg van BBC. (Skip de eerste 40 seconden gerust. En je hoeft maar te kijken tot 01:55 als je het niet vermakelijk vind.)

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 08 October 2017 om 12:04
Aantal lezers 10
Aantal reacties 5