Iedereen heeft het er over, vooral als de zomer er weer aan zit te komen, cutten. Maar wat is cutten eigenlijk, en hoe word dit meestal in praktijk uitgevoerd? In deze post ga ik jullie vertellen hoe de experts het doen en hoe de amateurs het doen, en ik ga jullie vertellen waarom het noodzakelijk is en hoe je er niet om heen kan om het te doen. 

Cutten is het verlagen van het vetpercentage, en dus eigenlijk afvallen, dit word gedaan aangezien je geen spiermassa kan ontwikkelen zonder daar een beetje vet bij te ontwikkelen. Je moet namelijk meer calorieen eten als dat je nodig hebt als je spiermassa wil trainen. Dit hoeft natuurlijk maar een klein beetje meer, maar het heeft wel als gevolg dat je dan langzaam meer vet krijgt. En door vet zie je de spieren minder goed, en als je het er niet afhaalt kan je ook niet meer spiermassa aanleggen aangezien je anders nog meer vet krijgt. Je moet als fitnesser dus wel af en toe vet verbranden, anders ga je er uiteindelijk uitzien als  een powerlifter, en geloof mij, die zien er niet per se goed uit, wel heel groot ;) 

Het gevaar aan cutten is dat je dus minder calorieen binnen krijgt als dat je op een dag nodig hebt, anders gaat je lichaam ook geen vet verbranden. Dit heeft als gevolg dat je lichaam geen kracht of spiermassa kan ontwikkelen in die periode. Het kan zelfs gebeuren dat je kracht of spiermassa verliest, daarom moet je ook niet tot een te hoog vetpercentage gaan. De lengte van het afvallen is dan te lang waardoor je er veel op achteruit gaat. Er zijn verschillende technieken om het proces van spierverlies bij het cutten te beperken, de extreemste is die de bodybuilders gebruiken, die gebruiken meestal alleen in deze periode anabolen. Mensen die naturel trainen zoals ik, trainen in deze periode met een aangepast schema wat vooral op krachtbehoud is gebaseerd. 

Cutten moet je dus doen door middel van minder calorieen nuttigen als dat je op een dag gebruikt, er zijn online verschillende tools te vinden waarmee je dit makkelijk uit kan zoeken. Door het berekenen van de macro nutriënten ( Eiwitten, koolhdraten, vetten )  die je nodig hebt op een dag kan je precies die hoeveelheid eten door het bijhouden via een app. Het is best makkelijk, je hoeft alleen maar alles wat je eet even in te vullen, en je hebt meteen inzicht in hoeveel voedingstoffen je van wat nog moet eten om je doel te bereiken. 

Eenmaal op een vetpercentage van rond de 7/8 kan je weer meer gaan eten en kan je weer vol gaan voor spiermassa en kracht. Ook zie je er dan heel goed uit, je ziet je abs goed en en ziet iedere spier over je lichaam lopen.