Wat is de beste vorm van cardio om af te vallen?

Laatste reactie 10/10/2017 20:51 door Steven
· Markeren als ongelezen
Kris Baudoin 1 jaar geleden geplaatst

Wat is de beste vorm van cardio om af te vallen?

Veel mensen doen aan hardlopen, en denken dat dat de beste manier is om vet te verbranden. Niet gek, voor iemand die niet weet hoe het lichaam werkt is het een heel logische gedachtegang. Je gaat bewegen, en dan ga je calorieën verbranden. Maar als we gaan kijken naar hoe het lichaam werkt, en wat je het lichaam aandoet als je het blootstelt aan een constante belasting. Dan zijn mensen vaak heel verbaast over wat duur cardio eigenlijk met je doet, en wat van soort cardio dan wel goed is.

Ik zal in simpele stappen uitleggen wat er gebeurd als iemand hard gaat lopen, vervolgens ga ik uitleggen wat er gebeurd als iemand een paar sprintjes trekt met rustperiodes ertussen. Dan zal je begrijpen waarom het principe van HIIT ( high intensity interval training ) cardio is en waarom het zo goed is.

Als iemand gaat hardlopen dan stelt diegene zich bloot aan een constante belasting. Eerst verbrand je lichaam alle koolhydraten die binnen handbereik zijn. Dit duurt ongeveer gemiddeld 40 minuten. In deze minuten worden geen spieren aangemaakt, en er worden geen vetten verbrand, alleen de koolhydraten die binnen handbereik zijn om te verbranden. Bijna iedereen is er van overtuigt dat het lichaam daarna vet gaat verbranden. Maar het is in de sport wereld eigenlijk allang bekend dat het lichaam die vetten zo snel helemaal niet om kan zetten in energie. In de plaats daarvan gaat je lichaam eiwitten verbranden, wat mogelijk is door het hoge stresshormoon gehalte wat je in die 40 minuten rennen aan hebt gemaakt. Zodra deze losse eiwitten verbrand zijn moet je lichaam eiwitten uit de spieren gaan halen. Dit process is dan ook de reden waarom hardlopers zo mager zijn, en bijna geen spieren meer hebben. De runnershigh wordt veroorzaakt door het hormoon endorfine, dat is het stofje wat een vrouw ook aanmaakt bij de bevalling om die te kunnen overleven. Dit stofje zorgt er voor dat ons lichaam ondanks de pijn die die ervaart alsnog door kan blijven presteren. Je word dus eigenlijk high door een pijnstiller die je lichaam zelf aanmaakt, wat een erg aangenaam gevoel is. Dat laat mensen dan ook overtuigen dat deze activiteit voor hen wel goed is.

Als iemand een sprintje trekt, om vervolgens uit te rusten, en vervolgens weer een sprintje te trekken. Dan heeft dit een heel andere invloed op onze hormonen, het lichaam ervaart namelijk veel meer uitputting, maar krijgt wel de tijd om weer te stabiliseren daarna. Wat zorgt voor een boost in groeihormoon en testosteron ( oestrogeen bij vrouwen ). Dat zorgt voor meer spiermassa wat je dagelijkse vetverbranding verhoogt, en het zorgt voor meer zelfvertrouwen, en een gezondere houding in het leven. Ook boost zo’n activiteit het metabolisme, wat als gevolg heeft dat je lichaam 72 uur lang meer vetten gebruikt om het lichaam te herstellen. In de plaats sneller vetten op te slaan uit angst, wat bij het hardlopen gebeurd.

Steven Lockhart 1 jaar geleden geplaatst
Voor alle trainers hier; Onthoud dat HIIT niet geschikt is voor mensen met obesitas. De risico op blessures ivm gewicht/impact op gewrichten is de potentiële resultaten niet waard.

Maar voor iedereen die er wel over nadenkt ; HIIT hoeft trouwens ook maar 15-20 minuten te duren. En voor de echte fanatiekelingen; Je kunt ook nog denken aan een programma zoals Shaun T'S insanity. Maar dat is insane. 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 14 September 2017 om 11:56
Aantal lezers 13
Aantal reacties 2