Stronglifts zijn oefeningen die gebruikt worden bij het powerliften, stronglifts zijn dus oefeningen die gebruikt worden om de kracht te meten. Vandaar dat ze stronglifts heten! Om kracht op te bouwen kan je dan ook het beste gebruik maken van de stronglifts. Dit zijn de stronglifts:

* Squats 
* Deadlift
* Barbell rows
* Optrekken 
* Military shoulder press
* Bankdrukken 

Veel professionele atleten beginnen iedere training met een stronglift, ik zal als voorbeeld een benen training nemen. Deze training beginnen ze dan met squatten, dat doen ze geen drie keer tien, maar bijvoorbeeld 5 sets en dan beginnen bij de tien. De sets zien er dus als volgt uit: 

Sets 1: 10 herhalingen met bv 100 kilo 
Sets 2: 8 herhalingen  met bv 120 kilo 
Sets 3: 6 herhalingen met bv 140 kilo 
Sets 4: 4 herhalingen met bv 155 kilo 
Sets 5: 2 herhalingen met bv 170 kilo 

Je ziet nu dat hoe minder de herhalingen hoe hoger het gewicht, dit word dan ook bewust gedaan om kracht te stimuleren. Vervolgens als ze klaar zijn met het squatten en dus met de stong lift, gaan de atleten verder met een gewone fitness training. Doordat ze dit hebben gedaan weten ze zeker dat hun benen wel toenemen in kracht, en dus niet alleen in spiermassa. Dit geeft ze het voordeel dat ze nooit tegen een kracht plateau aanlopen! 

Laat mij weten wat jullie vinden van deze techniek en of jullie iets aan dit artikel hadden, je kan dat doen door hieronder aan te melden op dit forum zodat je vervolgens kan reageren en vragen kan stellen. ??