Of je nou wil afvallen of spieren wil kweken: Voeding nog veel belangrijker dan training. Je lichaam word gebouwd in de keuken en gevormd in de sportschool (of waar je ook sport).Misschien heb je gemerkt dat je wat spieren hebt gekweekt zonder op je voeding gelet. Dat kan, maar waarschijnlijk ben je dan net begonnen met trainen. Dit werkt niet op lange termijn.

Boodschappen doen, koken(, eventueel meal prep) en de tijd nemen om zelf te verdiepen in voeding. Doe jij dat? Als je grote blijvende resultaten wil behalen dan IS VANAF NU VOEDING JOUW PRIORITEIT. Geen zin in? Vergeet het dan maar. Heb je er geen tijd voor? Nogmaals, waar liggen je prioriteiten? Spelletjes spelen, internet surfen, op FaceBook zitten en TV kijken? Prima. Veel plezier.

Verspil jij geen tijd met de bovenstaande activiteiten en kom je nogsteeds tijd tekort? Train dan maar wat minder. Minder trainen? Ja! Sometimes less is more. In plaats van 2 uur in de sportschool door te brengen kun je beter een korte, effectieve training doen.Denk aan HIIT (voor vetverbranding) of een programma gebaseerd op compound oefeningen (voor kracht of hypertrofie) zoals 5x5 of starting strength. Je kunt fietsen of joggen naar de sportschool en dan hoef je geen warming up meer te doen. Met de juiste oefeningen kun je binnen 30-45 minuten klaar zijn.Het lijkt misschien veel moeite om actie te ondernemen, maar geloof me, echt, het kan leuk zijn. Als je een beetje door hebt wat je moet doen, kun je experimenteren in de keuken met allerlei nieuwe gerechten en je zult je beter voelen dan ooit door de vele voedingsstoffen die je anders mist.

Een geweldige app die ik ontdekt heeft, met makkelijke recepten voor sporters is Fitmencook. Er is ook een website https://fitmencook.com/ en je kunt videos vinden op youtube. Hieronder zie je een voorbeeld